Starter pack dla nowych klientów - jak budować relacje biznesowe poprzez gadżety reklamowe?

Globalna grupa komunikacyjna Havas przeprowadziła trwające ponad 10 lat badania, w których wypowiedziało się kilkaset tysięcy respondentów z całego świata. Wyniki nie są dla firm optymistyczne – aż 75% klientów przyznaje, że nie wykazuje przywiązania do marki i wybiera raz tego, raz innego producenta. Powód? Ludzie nie czują się doceniani i nie dostają niczego ekstra, co mogłoby przykuć na dłużej ich uwagę. Jeśli chcesz pozostać na rynku dłużej niż konkurenci, musisz więc zaoferować coś więcej niż tylko produkt czy usługę. Doskonałym sposobem na zbudowanie trwałych relacji biznesowych jest więc wręczanie odbiorcom drobnych prezentów.

Gadżet jako wabik – upominki podczas targów i eventów

Klientów najłatwiej poszukuje się tam, gdzie przychodzi wiele osób wstępnie zainteresowanych twoją ofertą. Dobre są więc targi branżowe czy dni otwarte. Na twoim stoisku nie może zabraknąć gadżetów, które będziesz wręczał odwiedzającym – na zachętę. Najlepiej przygotować z tej okazji dwa rodzaje gratisów – drobne, dla wszystkich (np. długopisy, krówki) i te ciekawsze, dla gości, którzy przystanęli na dłużej (np. kubki czy filiżanki).

Prezent na zachętę – pokaż klientowi, co może mieć

Innym sposobem na poszerzenie bazy klientów jest poszukiwanie ich zgodnie z jakimś kluczem (np. geograficznym). Jeśli znajdziesz firmę, która mogłaby być zainteresowana twoją ofertą, możesz wysłać do niej próbkę swoich produktów wraz z miłym gadżetem. W ten sposób zaprezentujesz, co zyska przedsiębiorstwo, które zdecyduje się na współpracę z tobą.

Miłe powitanie - dodatek do pierwszego zamówienia

Sklepy internetowe znają problem przewagi klientów jednorazowych. Ktoś kupuje raz a potem już nigdy nie wraca. Warto już na tym etapie spróbować wytworzyć więź, która zachęci klienta do ponownego złożenia zamówienia. W tym celu warto do wysyłki dołożyć prezent powitalny – coś drobnego ale jednocześnie użytecznego (np. kubek, notes) – aby klient miał okazję często zerkać na logo i przypomnieć sobie o twojej firmie, gdy znów będzie miał potrzebę zakupu.

Kup X a dostaniesz Y – gadżety motywujące

Świetnym sposobem na zbudowanie relacji jest atrakcyjny program lojalnościowy. Chcesz, aby klient kupował tylko u ciebie? Spraw, aby każdy zakup przybliżał go do zdobycia rabatu czy prezentu. Co ważne, gadżety dodawane do co n-tego zamówienia wcale nie muszą być duże. Zadziała raczej efekt psychologiczny, który każe nam zdobywać i kolekcjonować. Wypuść serię 6 kubków, każdy z innym nadrukiem, a zobaczysz, że każdy odbiorca chce zdobyć je wszystkie.

Prezenty na każdą okazję – gadżety świąteczne i rocznicowe

Nie ma chyba osoby, którą nie ucieszyłby prezent-niespodzianka dostarczony przez kuriera. Dotyczy to również klientów biznesowych. Nie wysyłaj jednak paczek na główny adres firmy – kieruj je do konkretnej osoby, z którą masz kontakt (np. do dyrektora sprzedaży, do handlowca). Na pewno warto wysłać upominek w okresie przedświątecznym. Dobrą praktyką jest także wręczenie drobiazgu z okazji rocznicy współpracy.

Dary losu – nie tylko dla influencerów

Ostatnio niezwykle popularny staje się influencer marketing – czyli reklama produktów poprzez ich polecanie przez influencerów. W celu nawiązania współpracy firmy stosują product seeding – wysyłają paczki zawierające produkty z oferty i miłe gadżety. To dobry sposób na nawiązanie współpracy nie tylko z internetowymi sławami, ale również z firmami, zwłaszcza jeśli posłużymy się formą wysyłki kreatywnej – czyli zadbamy również o nietypowe opakowanie.

Tęsknimy za tobą! Gadżet przypominający

Stały klient po jakimś czasie zamilkł? To zły znak – prawdopodobnie znalazł nowego dostawcę. Aby przypomnieć mu, jak dobra jest twoja oferta, możesz wysłać maila z przypominajką, tylko że ten prawdopodobnie wyląduje w koszu bez czytania. O wiele skuteczniejsze będzie przesłanie drobnego podarunku wraz z krótką wiadomością, zachęcającą do ponownego skorzystania z usług twojej firmy.

Czy wręczanie gadżetów nie jest czasem formą łapówki? To zależy, co, komu i w jakich okolicznościach wręczasz. Jeśli próbujesz podarować drogą elektronikę specjaliście ds. zakupów, aby w ten sposób wymóc na nim wybranie oferty twojej firmy – oczywiście działanie to jest nieetyczne. Ale wysłanie kontrahentowi przed świętami kubka i dobrej kawy to po prostu dobry, ciepły gest na pograniczu marketingu i relacji międzyludzkich – nie musisz więc obawiać się, że twoje intencje zostaną nieprawidłowo odczytane.