Kalkomania ceramiczna a kalkomania organiczna – co wybrać?

O technice zdobień kubków reklamowych wiemy już niemal wszystko! Zaawansowane technologicznie metody pozwalają nam na szereg różnorakich rozwiązań, które podkreślą walory estetyczne firmowych gadżetów reklamowych i nie tylko. Przygotowaliśmy kilka słów o dwóch najczęściej wybieranych formach zdobienia ceramiki. W tym artykule dowiecie się, czym jest kalkomania ceramiczna i organiczna oraz czym tak naprawdę się różnią. Które rozwiązanie sprawdzi się lepiej? Odpowiadamy!

Ceramika reklamowa jako skuteczna forma marketingowa

Kubki szklane z logo, kufle z nadrukiem, filiżanki reklamowe... Ceramika reklamowa od kilku lat stanowi nieodłączny element strategii marketingowej małych, jak i dużych przedsiębiorstw. Niezależnie od wybranej formy czy metody zdobienia jest to jedna z szybszych, a zarazem najskuteczniejszych form taniej promocji marki. Gadżety reklamowe z personalizowanym elementem są dobrym pomysłem na obdarowanie szczególnego klienta, a co za tym idzie, zostaną zapamiętane na długo... Co będzie lepszym rozwiązaniem? Kalkomania ceramiczna czy kalkomania organiczna? Sprawdzamy!

Czym jest kalkomania ceramiczna?

Kalkomania ceramiczna jest bardzo popularną techniką zdobienia kubków reklamowych, wykorzystującą metodę sitodruku pośredniego. Prościej mówiąc, wybrane przez nas zdobienia nanoszone są na kubek za pomocą specjalnego papieru tzw. kalki. Nadruk wykonywany jest na podłożu, a następnie przenoszony na docelową powierzchnię za pomocą specjalnego kleju. Co ciekawe, kalka nakładana jest ręcznie i dopiero później zdobiony przedmiot zostaje włożony do pieca, gdzie zaś dochodzi do wypalenia w temperaturze około 800°C. W trakcie ów procesu dochodzi do stopienia szkliwa i nadtopienia warstwy już na wyrobie.

Zalety kalkomanii ceramicznej

Niewątpliwie jedną z głównych zalet tej technologii jest możliwość nadruku na dużej powierzchni reklamowej oraz wykonania zdobień w miejscach trudnodostępnych, tj. ucho kubka lub wewnętrzna powierzchnia. Uzyskany nadruk jest niebywale trwały i odporny na zmywanie mechaniczne za wyjątkiem nadruków na szklanej powierzchni. Proces wypalenia wzoru pozwala nam na wiele różnorakich rozwiązań, w tym właśnie na uwielbianą przez naszych klientów personalizację oraz efekt zdjęć i rastrów.

Kalkomania organiczna – czym się charakteryzuje?

Nieograniczone możliwości kalkomanii organicznej znanej również jako XPRESSION sprawiają, iż metoda ta cieszy się sporym zainteresowaniem. Co więcej, cechuje się bardzo wysoką uniwersalnością. Możemy ją łączyć z wieloma innymi technikami zdobienia i cieszyć się wyjątkowym efektem. W przeciwieństwie do kalkomanii ceramicznej uzyskane wiązanie polega na powierzchniowym wiązaniu adhezyjnym, a sam wydruk opiera się na druku wykorzystującym specjalne farby poliuretanowe. Po przeniesieniu wzoru warstwy zostają ze sobą zespolone pod wpływem temperatury o wysokości 160-180°C.

Kalkomania organiczna – zalety i ograniczenia

Podobnie, jak w przypadku pierwszego rozwiązania, kalkomania organiczna pozostawia nam duże pole do manewru. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych farb niemożliwe stało się możliwym! Technika XPRESSION pozwala nam uzyskiwać kolory wcześniej nieosiągalne, w tym żywe, jaskrawe barwy. Duża powierzchnia zdobienia, odporność na zmywanie w zmywarce i działanie światła świadczą o doskonałości tej metody. Niestety nie jest ona tak trwała, jak kalkomania ceramiczna. Dookoła nadruku może natomiast pojawić się lekko widoczny, przezroczysty obrys.

Którą metodę kalkomanii wybrać?

Zanim zdecydujemy się na konkretną technikę zdobienia kubków reklamowych, zastanówmy się, na jakim efekcie tak naprawdę nam zależy. Zarówno jedno, jak i drugie rozwiązanie może być wykonywane na dużych powierzchniach. To jednak kalkomania organiczna daje nam więcej możliwości, przy tym nie nadwyrężając znacząco firmowego budżetu. Sprawdzi się bowiem świetnie przy nieco bardziej kreatywnych rozwiązaniach ze względu na możliwość łączenia jej z innymi technikami i dokładne odwzorowanie kolorów. Ogólnie rzecz ujmując, kalkomania niezależnie od wybranej techniki, jest coraz częściej wykorzystywana nie tylko do zdobienia porcelany, a także do produkcji gadżetów reklamowych. Wysoka trwałość, doskonała jakość wykonania, stosunkowo niski koszt produkcji, możliwość dopasowania wzoru do powierzchni, wszechstronność... Czego chcieć więcej? Wybór pozostawiamy wam!