Techniki barwienia ceramiki z nadrukiem, które musisz znać
Jeśli odpowiadasz w swojej firmie lub organizacji za zamawianie gadżetów reklamowych, prędzej czy później zdecydujesz się zapewne na ceramikę logowaną. Dlaczego? Bo to upominek szczególnie doceniany przez kontrahentów – estetyczny, ale także praktyczny. W połączeniu z ciekawym projektem graficznym, nadruk na kubku, filiżance czy szklance przyciąga wzrok i pozwala na utrwalanie się logotypu lub sloganu w pamięci klientów. Zetkniesz się z różnymi technikami – jakie są ich cechy charakterystyczne i która w twoim przypadku sprawdzi się najlepiej?
Bezpośredni nadruk na naczyniu – tanio, szybko i solidnie
Najbardziej tradycyjną technologią, służącą do logowania ceramiki reklamowej, jest nadruk bezpośredni. Jak łatwo się domyślić, wzór nanoszony jest od razu na kubek, bez konieczności wykonywania matryc czy kalek. Większość firm decyduje się na tę właśnie opcję – z kilku powodów.
Łatwość procesu wpływa na koszt produkcji – za kubek z bezpośrednim nadrukiem zapłacimy najmniej. Wykonany wzór jest wyjątkowo trwały – naczynia można bez obaw myć w zmywarce. Dodatkowo logowanie następuje szybko – a zatem to dobry pomysł na gadżet kupowany na ostatnią chwilę.
Głównym ograniczeniem technologii jest ograniczona gama barw – możemy wybrać nie więcej niż 6 na raz i muszą to być kolory pełne, nie rastrowe (czyli złożone z jednego, nie z trzech uzupełniających się barwników, a zatem bez możliwości tworzenia efektu przenikania, półcieni czy ombre).
Nadruk fotograficzny – gdy chcesz pokazać więcej
Od kilku lat dużą popularnością cieszy się nadruk fotograficzny. Dzięki niemu istnieje możliwość wykorzystania pełnej palety barw i oddania detali. Najlepiej sprawdza się zatem w przypadku kubków czy szklanek, na których chcemy umieścić zdjęcie.
Nadruk fotograficzny wymaga zastosowania kalkomanii. Szablon jest ręcznie nanoszony na kubek i ściskany specjalną obręczą, co zabezpiecza go przed przesunięciem się nawet o milimetr. Następnie kalkomania jest transferowana na kubek pod wpływem wypalania w piecu.
Wysoka precyzja i ciekawy efekt sprawiają, że specjaliści od marketingu często wybierają ten właśnie rodzaj nadruku. Jego najważniejszym ograniczeniem jest brak możliwości mycia w zmywarkach – wzór może ulegać wytarciu.
Nadruk termiczny – podaruj coś ekstra
Z nadrukiem fotograficznym doskonale współgra technika nadruku termicznego, tzw. Magic Mug. To technologia pozwalająca zaskoczyć klienta oryginalnym rozwiązaniem.
W przypadku nadruku termicznego, pierwszy etap wygląda podobnie jak w przypadku kalkomanii. Cała magia odbywa się w kolejnym kroku, kiedy to powierzchnia kubka jest pokrywana warstwą specjalnej farby termowrażliwej. W efekcie obdarowany klient dostaje do rąk coś, co w pierwszym momencie wygląda jak jednolicie pomalowany, najczęściej ciemny, zwykły kubek. Jednak pod wpływem wlewania gorącego napoju, wierzchnia warstwa staje się przezroczysta, ukazując nadruk właściwy.
Magic Mug to świetny sposób na zrobienie niespodzianki kontrahentowi i gwarancja, że będzie on chętnie wielokrotnie korzystał z kubka, by za każdym razem dostrzec więcej szczegółów.
Dodatkowo na nadruku termicznym można wykonać jeszcze nadruk tradycyjny i nanieść np. logo, które pozostanie na kubku nawet wówczas, gdy będzie on chłodny. Podobnie jak w przypadku nadruku fotograficznego, kubka Magic Mug nie należy umieszczać w zmywarce.
Barwienie natryskowe – intensywny kolor, który nie boi się zmywarki
Zdobywającą coraz większą popularność techniką nadruku jest barwienie natryskowe. Pozwala ono pokryć całe naczynie jednolitą warstwą intensywnego koloru, który utrzymuje się nawet w przypadku wielokrotnego mycia w zmywarce.
Mamy tutaj bardzo wiele opcji – kolory standardowe z palety RAL, intensywne kolory neonowe, ciekawe kolory metaliczne czy błyszczące kolory lustrzane. Dodatkowo możemy wybierać miejsce i zakres barwienia – cała zewnętrzna część kubka, część zewnętrzna z obniżonym rantem, wnętrze kubka oraz ucho. Opcje można łączyć, żeby uzyskać jeszcze ciekawszy efekt (np. inny kolor wewnątrz i na zewnątrz kubka, zabarwienie samego ucha).
Kolor natryskowy stanowi najczęściej bazę dla zdobienia metodą nadruku bezpośredniego lub dla grawerowania. Pomysłowi marketingowcy mogą do woli eksperymentować z dostępnymi ewentualnościami, do których należą także nanoszenie drobnych nadruków (takich jak logo czy hasło reklamowe) na dnie kubka (od środka lub na zewnątrz), a także na wewnętrznej części rantu.
Współczesna technologia daje ogromne możliwości w zakresie logowania gadżetów reklamowych. Jeśli wybierzesz kubek czy filiżankę, warto zatem znać możliwości i ograniczenia związane z różnymi opcjami. Wybierz tę, która współgra z estetyką twojej firmy i ciesz się wzrostem sympatii i szacunku ze strony obdarowanych kontrahentów.