Targi turystyczne - jak się do nich przygotować?

Uczestnictwo w targach to doskonały sposób na wypromowanie firmy albo pokazanie nowych kierunków rozwoju i świeżej oferty. To szczególnie ważne w branżach charakteryzujących się dużą konkurencją, w których poszczególne firmy oferują dosyć podobne produkty. Do takich właśnie obszarów należy turystyka. Osoby poszukujące ciekawej oferty wyjazdu rzadko przeglądają dziesiątki stron – raczej zatrzymują się na pierwszych 2-3 pozycjach z wyszukiwarki. Jeśli chcesz konkurować z gigantami, musisz przyjąć zupełnie inne podejście – zainteresować potencjalnego klienta na tyle, aby od razu wszedł na twoją witrynę albo do punktu, w którym oferujesz usługi stacjonarnie. Sprawdź, o czym warto pamiętać, aby jak najlepiej wypaść na targach.

Stoisko – twój kawałek podłogi

Cała komunikacja z potencjalnymi klientami będzie się w trakcie targów odbywać na ograniczonej przestrzeni stoiska. Musimy zatem zadbać o to, aby było ono przyjazne zarówno dla gości, jak i dla pracowników, którzy przez kilka dni będą spędzać na nim nawet po kilkanaście godzin dziennie.

Pierwszym aspektem wymagającym przemyślenia jest metraż. Sprawdzonym sposobem jest rozrysowanie stoiska najpierw na kartce, z dość wiernym zachowaniem proporcji. Tyle a tyle miejsca potrzebujemy na zaplecze techniczne (np. składzik gadżetów, miejsce do przechowywania rzeczy osobistych), tyle na stoliki i krzesła, tyle na standy czy regały prezentujące to, co chcemy klientom pokazać (np. foldery ofertowe, artefakty z podróży). Dzięki temu nie będziemy musieli działać po omacku i trafnie dobierzemy interesującą nas wielkość stoiska.

Druga kwestia to jego położenie. Jeśli potrzebujemy specjalnych udogodnień (a w przestrzeni targowej należy do nich np. dostęp do bieżącej wody), to najczęściej jest to możliwe tylko w wyznaczonych miejscach – lepiej więc zdecydować się w miarę szybko, póki jeszcze mamy wybór.

Niezwykle istotny jest atrakcyjny wygląd stoiska. Obecnie na terenie Polski działa mnóstwo firm oferujących kompletne zabudowy – od wykonania stelaży, przez projektowanie i wydruk elementów graficznych, aż po dostarczenie oświetlenia i innych niezbędnych detali. Niektóre z nich proponują nawet montaż stoiska w przestrzeni targowej, dzięki czemu nie musimy się obawiać, że coś zrobimy nie tak.

Dobrze przemyśl też to, co chcesz pokazać na targach. W branży turystycznej nie obędzie się bez przemawiających do wyobraźni katalogów. Dobrym pomysłem będzie także telewizor odtwarzający zapętlony film z pięknych zakątków świata czy też wystawa ciekawych artefaktów przywiezionych z egzotycznych lokalizacji.

Gadżety na targi turystyczne – co się sprawdzi?

Jeśli nie zamierzasz rozdawać gadżetów reklamowych to równie dobrze w ogóle możesz darować sobie targi. Choć brzmi to niedorzecznie, to właśnie gratisy są przyczyną, dla której część odwiedzających w ogóle decyduje się zapłacić za bilet. Otrzymane upominki traktują oni jako swoistą rekompensatę. Firma, która nie jest skłonna dać czegoś od siebie, wzbudzi jednoznacznie negatywne skojarzenia – czyli efekt będzie jeszcze gorszy, niż gdybyśmy wcale się na targi nie wybrali.

Bez obaw – na gadżety reklamowe nie musisz wydawać horrendalnych sum. Najlepiej przygotować kilka rodzajów upominków – bardzo tanie drobiazgi, które może otrzymać każdy zainteresowany (np. słodycze, ołówki, smycze) oraz lepsze prezenty (ale nadal w rozsądnej cenie), jakie wręczymy tylko tym gościom stoiska, którzy autentycznie zainteresowali się naszą ofertą. Taki gratis przypomni im po targach o naszej firmie i może zadecydować o dokonaniu zakupu – zwłaszcza jeśli twoja marka jest niszowa i nie ma co liczyć, że potencjalny klient zapamięta nazwę firmy czy adres strony www.

Postaw na ponadczasową klasykę – świetny upominek na dowolną okazję stanowią kubki. Duża powierzchnia nadruku daje ogromne możliwości projektowania przekazu a codzienne użytkowanie takiego akcesorium zwiększa szansę na skorzystanie z oferty firmy. W branży turystycznej doskonale sprawdzą się także gadżety bezpośrednio powiązane z ofertą – np. artykuły plażowe (koce, dmuchane piłki, bidony) czy produkty przeznaczone dla wielbicieli bardziej ekstremalnych przeżyć (np. multitoole, termosy, lampki do namiotu).

Nie zapominaj o nawiązywaniu kontaktów z klientami. Umieść w widocznym miejscu kod QR odsyłający do twojej strony. Zachęcaj do zapisania się na newsletter albo do zostawienia kontaktowego telefonu czy maila – niektórzy klienci czują się bardziej dopieszczeni, jeśli inicjatywa wychodzi od firmy i to ty zadzwonić ze skrojoną na miarę ofertą wyjazdu, bazującą na rozmowie przeprowadzonej podczas targów.