Storytelling w marketingu - czym jest i jakie ma znaczenie

Storytelling w marketingu - czym jest i jakie ma znaczenie

Sorytelling nazwany jest naprzemiennie marketingiem narracyjnym. W kontekście reklamowym nie jest to jednak zwyczajne opowiadanie danej historii. Nie jest to również chwilowy trend ani moda, a „must have" współczesnego biznesu. W dużym uproszczeniu storytelling definiowany jest jako budowanie wizerunku marki w oparciu o wywoływane emocje. Ale czy tylko o to chodzi?

Storytelling od kuchni

Marketing narracyjny jest to tworzenie relacji z potencjalnymi klientem poprzez oddziaływanie na jego emocje i wyobraźnię. Polega na budowaniu więzi, wywołaniu głębszych, pozytywnych uczuć i poruszeniu odbiorcy. Często przedstawiane historie mają również pobudzić wyobraźnię i zainspirować do działania. Taka forma marketingu nie ma jednej, sztywnej definicji i można ją dowolnie interpretować, trzymając się jednak podstawowych założeń. Jedną z głównych zasad, o której koniecznie nie możesz zapomnieć, jest autentyczność. Nie oszukuj, nie wymyślaj i nie wprowadzaj w błąd. W przeciwnym wypadku możesz stracić w oczach klientów wiarygodność i narazić się na utratę ich zaufania.

Podstawa współczesnego biznesu

Dlaczego storytelling jest tak ważny? Ponieważ budując silne, emocjonalne więzi z klientem zwiększamy jego przywiązanie do naszej marki, jednocześnie zapewniając sobie jego lojalność. Konsument będzie sięgał po nasze produkty nie pod wpływem chwilowego impulsu, jak np. promocyjna cena, ale dlatego, że zwyczajnie chce kupić właśnie nasz produkt a nie żaden inny. Dzieje się tak, ponieważ wzbudziliśmy uczucia, które wyróżniają nasz produkt na tle konkurencji i nadają mu dodatkowej wartości. W praktyce do wywoływania emocji najczęściej wykorzystywane są historie z życia wzięte, niewymuszone anegdoty i metafory. Warto nawiązywać przy tym do swojego życia prywatnego, czy podzielić się własnymi doświadczeniami.

Marketing narracyjny a ceramika reklamowa: jak to ugryźć?

W storytellingu istotną rolę odgrywają nie tylko słowa, lecz w zasadzie niemal wszelkie dostępne formy przekazu. Najważniejsze, aby komunikat z jakim docieramy do odbiorcy był spójny dla każdego źródła. Ważną rolę odgrywają wszelkiego rodzaju grafiki: zarówno humorystyczne rysunki, proste infografiki, jak i motywujące hasła czy sentencje. Jeśli szukasz oryginalnego sposobu, aby dotrzeć do potencjalnych klientów, warto wykorzystać w tym celu ceramikę reklamową. Na początek należy zastanowić się nad treścią, jaką chcemy przekazać i emocjami, które miałaby ona wywołać. Następnie wybierz interesujący Cię produkt. Pamiętaj, że niezależnie od tego, czy zdecydujesz się na kubki z własnym nadrukiem, filiżanki reklamowe, czy oryginalne kufle, najważniejszy jest przekaz. Ze względu na uniwersalność zastosowania i różnorodność oferowanych produktów, możliwości jakie niesie pod tym kątem ceramika reklamowa są niemal nieograniczone i tylko od Ciebie zależy, jak je wykorzystasz.