Sposoby nadruków na ceramice a trwałość - co wybrać?

Podarowanie kontrahentowi ceramiki reklamowej to świetny sposób na branding firmy. Kubek, filiżanka czy szklanka są nie tylko praktyczne i wykorzystywane na co dzień, ale też mogą pełnić funkcję estetyczną – jeśli projekt i wykonanie powierzy się odpowiedniej firmie. Istnieje wiele technik znakowania ceramiki. Różnią się one m.in. precyzją wykonania, ceną, ale także trwałością. Którą z nich wybrać jeśli zależy nam przede wszystkim na tym, aby wzór pozostał nienaruszony nawet po dłuższym czasie i przy intensywnym użytkowaniu?

Zanim wybierzesz nadruk – barwienie kubka

Nadruk reklamowy można nanieść zarówno na kubek biały, jak i na kolorowy. Jeśli zależy ci właśnie na tej drugiej opcji, należy przede wszystkim zwrócić uwagę na opcje wybarwiania ceramiki reklamowej.

Farba nanoszona jest na kubek najczęściej natryskowo. Możliwe jest wówczas pokrycie zarówno całej powierzchni, jak i wybranych części (np. samego rantu czy ucha). Wybrać można dowolny kolor Pantone, który utrzymuje się na powierzchni kubka przez co najmniej 400 cykli zmywania w zmywarce – a zatem ponad rok przy codziennym piciu jednej kawy. Co istotne, przy barwieniu natryskowym można zastosować jeden z wielu ciekawych efektów: błysk lub mat, kolor neonowy, metaliczny oraz lustrzany.

Najtrwalszą technologią barwienia jest bezsprzecznie natrysk Basecolor, całkowicie odporny na mycie w zmywarce. Jego ograniczeniem jest paleta kolorów, zawężona do 11.

Nadruk bezpośredni – wzór nie do zdarcia

Podstawową technikę zdobienia kubków stanowi nadruk bezpośredni na ich powierzchni. Zgodnie z nazwą, wzór nanoszony jest na powierzchnię ceramiki bez dodatkowego nośnika (np. kalki). Taka grafika wytrzymuje kilkaset cykli zmywania, a do tego jest łatwa w produkcji, tania oraz szybka w wykonaniu. To idealna opcja na gadżet budżetowy i solidny.

Kalkomania – trwała ręczna robota

Dużą trwałością cechuje się także kalkomania. Pozwala ona na naniesienie na powierzchnię ceramiki grafiki w jakości fotograficznej. Wzór drukowany jest najpierw na specjalnej kalce, a następnie ręcznie przenoszony na kubek czy miskę i wypalany w piecu. Utrwalanie w wysokiej temperaturze sprawia, że obraz nie ściera się nawet w zmywarce.

Nadruk termiczny – nie do zmywarki

Popularną metodą zdobienia jest nadruk termiczny, pozwalający na zaskoczenie obdarowanego klienta. Pod jednolitą warstwą termiczną znajduje się obrazek (może to być zarówno wzór wektorowy, jak i rastrowy), który pojawia się dopiero po nalaniu do kubka gorącego płynu. Podczas wręczania takiego prezentu, warto informować odbiorcę, że nie powinien on myć kubka w zmywarce – warstwa termiczna może się ścierać.

Grawer laserowy – precyzja i trwałość

Z czasem każdy nadruk może nieco wyblaknąć albo częściowo się zetrzeć. Jeśli zależy ci na niezniszczalnej trwałości, warto zatem zdecydować się na inną technologię zdobienia. Do popularnych należy grawer laserowy – niezwykle precyzyjny, pozwalający na wykonywanie drobnych, misternych wzorów. Można go stosować na metalu oraz na silikonie – nadaje się więc do zdobienia kubków termicznych i blaszanych, bidonów i termosów.

Piaskowanie – niezniszczalne większe wzory

Wyżłobienie wzoru jest możliwe także na ceramice i szkle. Wówczas sięga się po technologię piaskowania. Jest ona równie trwała jak laser, przy czym wymagany jest nieco większy wzór. Dużą zaletą piaskowania jest możliwość jego połączenia z innymi technikami – np. z barwieniem natryskowym. Piaskowanie może pozostać białe, ale jest również opcja jego pokolorowania (jeśli zależy nam np. na kolorowym wzorze na białym tle).

Handmade i zdobienia dodatkowe – czy są odporne?

Coraz chętniej zamawiane są również gadżety wykonane ręcznie i customowo zdobione, często pod konkretnego klienta. Ręcznie malowane ranty kubków czy dekorowanie przy pomocy kryształków, pozwala na osiągnięcie niebanalnego, wyjątkowego efektu. Należy przy tym pamiętać, że taki produkt wymaga troski – w zmywarce wzór może ulec uszkodzeniu, dlatego też ofiarowując klientowi taki prezent, warto wspomnieć o konieczności mycia ręcznego.

Ceramika reklamowa może być wykorzystywana na co dzień. Nie każdy też będzie dbał o zalecenia, takie jak unikanie zmywarki. Dlatego też warto zdecydować się na technologię zdobienia gwarantującą wysoką trwałość. Jednocześnie warto również mieć na uwadze, że gadżety powinny trafiać do klientów cyklicznie, nie tylko raz na kilka lat. Wówczas zużyty kubek łatwo jest zastąpić nowym a nieco mniejsza trwałość nie stanowi problemu – liczy się przecież przede wszystkim efekt marketingowy!