Przewodnik po technikach nadruku po kubkach reklamowych

Logowany kubek jest świetnym pomysłem na gadżet dla klienta czy na budowanie marketingu wewnętrznego firmy. Jego zakup to dobrze wydane pieniądze – pod warunkiem, że podejdziemy do tematu kreatywnie, projektując interesujący i cieszący oko wzór. Na ogół osoby odpowiedzialne za zamówienie są mocno zdziwione i zdezorientowane widząc, ile opcji mają do wyboru – nie tylko sam nadruk, ale przeróżne jego warianty, a także inne techniki zdobienia. Czym charakteryzują się poszczególne rodzaje nadruku i który z nich wybrać? Prezentujemy przydatny przewodnik w pigułce.

Koloryzacja: wstęp do nadruku

Zanim w ogóle zaczniemy rozmawiać o nadruku, trzeba kubkowi nadać kolor. Oczywiście można pozostawić ceramikę w podstawowej, białej wersji – wbrew pozorom również biały kubek stanowi podstawę wielu bardzo udanych wzorów. Jeśli jednak zależy nam na kolorze, warto się zastanowić, jaki efekt chcemy osiągnąć.

Najlepszą opcją jest barwienie natryskowe – równomiernie pokrywające całą powierzchnię kubka (także wewnątrz, na życzenie klienta). W zależności od konkretnej technologii, mamy do wyboru kilkanaście kolorów podstawowych lub nawet całą paletę RAL. Co więcej, możemy zastosować bardzo ciekawe warianty: powierzchnia matowa lub błyszcząca, efekt lustrzany lub metaliczny, a także kilka intensywnych kolorów neonowych.

Nadruk bezpośredni: tani i wytrzymały

Katalog dostępnych metod zdobienia kubków reklamowych, otwiera nadruk bezpośredni. To technologia tak dobra, że niemal podświadomie szukamy haczyka – nic z tego. Nadruk bezpośredni jest wyjątkowo trwały a przy tym tani, wykonuje się go szybko, proces jest ekologiczny – nie generuje dodatkowych odpadów w postaci folii.

Druk bezpośredni świetnie sprawdza się w przypadku mniejszych ale nie bardzo precyzyjnych wzorów, w tym logotypów. Dostępne są kolory rastrowe, maksymalnie 6 na jednym kubku.

Kalkomania: nadruk rastrowy w wysokiej rozdzielczości

Jeśli na kubku ma się znaleźć skomplikowana grafika w pełnej gamie kolorystycznej, wówczas odpowiednim rozwiązaniem będzie kalkomania. Technologia pozwala na nanoszenie na kubek nawet zdjęć, w wysokiej rozdzielczości. Świetnie sprawdza się przy niewielkich zamówieniach – kalka z nadrukiem nanoszona jest na kubek ręcznie, więc istnieje możliwość wykonania małej partii.

Co istotne, nadruk jest odporny na mycie w zmywarce. Ograniczenie jest związane z ręcznym przyklejaniem kalki – pozycja grafiki może być nieznacznie (1-2 mm) przesunięta w stosunku do osi kubka.

Druk termiczny: zaskocz klienta

Rozwój technologii pozwala nie tylko na zaoferowanie klientom solidnego i estetycznego produktu, ale również na dostarczenie im dobrej zabawy. Wystarczy w tym celu skorzystać z druku termicznego.

Zasada jego działania jest dość prosta: najpierw na kubek nanosi się nadruk podstawowy (bezpośrednio lub poprzez kalkomanię). Następnie całą powierzchnię równomiernie pokrywa się warstwą termiczną (jednolitą i ciemną). Nadruk będzie ukryty aż do momentu wlania do kubka gorącego płynu – wówczas warstwa termiczna zrobi się przezroczysta, wyjawiając prawdziwe oblicze kubka. Po wystygnięciu płynu, kubek znów przybierze stonowany wygląd.

Ograniczeniem technologii jest mniejsza trwałość warstwy termicznej, w związku z czym kubek wykonany w tej technologii nie powinien być myty w zmywarce.

Piaskowanie i grawer: inne formy zdobienia

Poza samym nadrukiem, możemy skorzystać z innych opcji zdobienia kubka. Są one bardzo trwałe, ponieważ polegają na wyżłobieniu wzoru bezpośrednio w ceramice. Na kubkach stosuje się piaskowanie, dające efekt w postaci wklęsłego wzoru. Aby uzyskać jeszcze ciekawszy efekt, można dodatkowo zastosować wybarwienie motywu albo przeciwnie – wyżłobić go już po koloryzacji, aby pozostał biały na barwnej powierzchni.

Do wykonywania precyzyjnych, misternych i niewielkich wzorów, najlepiej nada się laser. Technologia pozwala na jego zastosowanie w przypadku powierzchni metalowych lub silikonowych (np. na kubkach termicznych, termosach, bidonach czy coraz popularniejszych survivalowych kubkach stalowych.

Która z technik zdobienia jest najlepsza? Oczywiście trudno wydać jednoznaczną ocenę. Wszystko zależy od przeznaczenia kubka (prezent dla kluczowego klienta z okazji urodzin czy wyposażenie firmowej kuchni?), jak również od charakteru firmy (poważna kancelaria prawnicza raczej wybierze stonowany i minimalistyczny nadruk bezpośredni, podczas gdy do kawiarni możemy wybrać dużo bardziej zdobny wariant). Jeśli masz wątpliwości, który nadruk sprawdzi się u ciebie najlepiej, skonsultuj się z przedstawicielem firmy poligraficznej i razem wybierzcie najlepszą opcję.