Po godzinach - przegląd polskich firm produkujących ceramikę

O Polakach można powiedzieć dużo nieprzychylnych słów, ale na pewno nie to, że nie są narodem zdolnym. Osiągamy mistrzostwo w bardzo wielu dziedzinach a nasze produkty cieszą się światowym uznaniem. Często robiąc zakupy nawet nie zdajemy sobie sprawy, że dana firma to rodzime przedsiębiorstwo. Do obszarów, w których jesteśmy naprawdę mocni, należy ceramika. Poniżej przedstawiamy subiektywny wybór polskich producentów ceramiki – tych największych i tych mało znanych, tych zajmujących się ceramiką artystyczną i użytkową. Przeczytaj i kupuj polskie – wspieraj rodzimy biznes!

Zakłady Ceramiczne „Bolesławiec” – najsłynniejsza polska ceramika

Zagraniczni turyści i rodzimi koneserzy upodobali sobie ceramikę bolesławiecką. W tym niewielkim, dolnośląskim miasteczku, produkcja porcelany trwa już od średniowiecza, ale dopiero w XIX w. na naczyniach zaczęły dominować charakterystyczne, biało-niebieskie wzory. Do dziś Bolesławiec jest manufakturą – naczynia powstają ręcznie i są dopracowywane w najdrobniejszych szczegółach.

Fabryka Porcelany AS Ćmielów – z meblościanek na salony

Fabryka w Ćmielowie zasłynęła w XIX w. klasycystycznymi, prostymi formami porcelany użytkowej. Największą popularność producent zdobył jednak w czasie PRL, gdy zdecydował się na śmiały projekt. Zaproponowano wówczas młodym artystom realizację ich śmiałych pomysłów. W efekcie powstała seria symbolicznych figurek zwierząt, które najpierw zdobiły meblościanki, później chwilowo wyszły z mody a dziś osiągają zawrotne sumy na aukcjach kolekcjonerskich.

Trzask Ceramics – w krainie dzieciństwa

To młoda marka odznaczająca się przede wszystkim fantazyjnym zdobieniem, przypominającym ilustracje z książek dla dzieci. Wesołe wzory i kolory są niepowtarzalne, ponieważ każdy produkt wykonywany jest przez artystkę ręcznie.

Aoomi Design Studio – inspiracja naturą

Wyroby tej firmy charakteryzują się minimalistycznym, surowym designem. Zarówno forma, jak i kolorystyka, stanowią odzwierciedlenie wyobrażenia o rodzimych skałach, minerałach i nieskażonych krajobrazach.

OKO Malwina Konopacka – ceramika do podziwiania

Te produkty nie służą do użytkowania, ale do kontemplowania. Czerpiąca inspiracje z różnych prądów artystycznych (m.in. z kubizmu i art deco) ilustratorka i graficzka stworzyła limitowaną serię przedmiotów, które podbiły nie tylko Polskę, ale też zaliczyły wiele wystaw międzynarodowych.

ENDE Ceramics – moc formy

To pomysłowa ceramika służąca do użytku codziennego. Pomysłowe, zaskakujące formy, zyskały już w kręgach wielbicieli ceramiki miano kultowych. Do znaków rozpoznawczych marki należą filiżanki w kształcie kobiecej głowy oraz kubki z uchami w postaci wstęgi Möbiusa.

MUAstudios – uchwycony ocean

Marka powstała z zamiłowania do podróży. Głównym motywem pojawiającym się na produktach jest ocean w niezliczonych wersjach – czasami dosłownie, czasami bardziej domyślnie. Produkty mogą być oczywiście traktowane jako ozdoby, ale przede wszystkim służą do użytku codziennego.

Fenek Studio – dyskretny urok kreskówki

Wesołe, minimalistyczne wzory – to znak rozpoznawczy tej marki. Produkty przeznaczone są do codziennego użytkowania a twórczynie chętnie eksperymentują z nowymi formami, utrzymując je w unikatowym, dyskretnie zabawnym stylu.

Mosko – na bogato

To małe studio ceramiczne z wielkim rozmachem. Prostym formom towarzyszy obfite zdobienie, często nawet z zastosowaniem płynnego złota. Nadal wyroby podpadają jednak pod kategorię ceramiki użytkowej – uświetnią każdy posiłek, który zostanie na nich podany.

Krafla – elegancja surrealizmu

Specyficzna forma i nietypowe podejście do projektu – to wyznaczniki marki. W ofercie znajdują się przede wszystkim wazony o donice, charakteryzujące się oryginalnym sposobem umiejscawiania kwiatów.

Ceramika Reklamowa – z użytkiem dla firm i klientów

Doceniając piękno ceramiki artystycznej nie można zapominać także o tym, że powinna ona przede wszystkim służyć ludziom. Współczesne firmy doceniają potencjał ceramiki jako nośnika przekazu reklamowego – ekologicznego, wielorazowego i praktycznego. Jednym z polskich producentów kubków, szklanek i innych naczyń przeznaczonych głównie do brandowania, jest marka Ceramika Reklamowa, oferująca różne typy zdobienia i przystępne ceny.

Polskie tradycje ceramiczne sięgają wiele wieków wstecz. Nasze wyroby odznaczają się przemyślanym designem i wysoką jakością. Są wśród nich produkty klasy premium, przeznaczone wyłącznie dla zamożnych koneserów, ale też przedmioty do użytku codziennego – solidne, praktyczne i ładne. Ciesz się nimi w swoim domu i firmie.