Otwarcie nowej firmy - 5 sposobów na promocję na start
Zakładasz swoją firmę? Świetny krok – zawsze lepiej brać sprawy we własne ręce. Rodzina obawia się, że nie podołasz? Nie słuchaj negatywnych narracji – nie od dziś wiadomo, że dobre jest wrogiem lepszego a kto się nie rozwija, ten się cofa. Prawdą jest jednak fakt, że zwłaszcza na początku biznes pochłonie wiele twojej energii życiowej. Najtrudniejszy jest rozruch – kiedy nie dysponujesz jeszcze środkami do inwestowania a już musisz się zareklamować, aby poinformować otoczenie o nowym podmiocie na rynku. Sprawdź 5 sposobów na to, jak tanio, łatwo i naprawdę skutecznie wypromować nową działalność.
Powitalny prezent – najlepszy sposób na zainicjowanie relacji
Czy dawanie gratisów potencjalnym klientom jest formą przekupstwa? Trochę tak. Czy jest skuteczne? Jak najbardziej! Każdy lubi dostawać prezenty i każdy ciepło pomyśli o firmie, która bezinteresownie coś mu podarowała, nie wiedząc nawet, czy dokona zakupu. Postaw na niedrogie, funkcjonalne gadżety, na których zmieści się logo czy hasło reklamowe. Idealnym pomysłem jest ceramika – codziennie używany kubek czy szklanka będzie regularnie odświeżał pamięć o fajnej nowej firmie, która go podarowała. W ramach promocji możesz je rozdać po prostu przed wejściem do lokalu albo w miejscu, gdzie często przebywają przedstawiciele twojej grupy docelowej. Kubek czy kufel może się też stać nagrodą, jeśli dołączysz go do każdego dziesiątego zamówienia lub do zakupu przekraczającego określoną kwotę.
Promocja na dzień dobry – jak ją zaplanować, żeby się nie zrujnować?
Wiele firm oferuje pierwszym klientom bardzo atrakcyjne promocje na start. To oczywiście świetny sposób na skuteczny marketing, ale nie każdego na to stać. Pomyśl nieszablonowo i zaproponuj klientom coś ekstra bez niepotrzebnego podbijania kosztów. Otwierasz restaurację? Zaproponuj wszystkie dania z karty za pół ceny, ale tylko w pierwszym dniu funkcjonowania. Twoją działalnością będzie salon fryzjerski? Zaproś na kilka godzin kolorystkę, która za darmo podpowie klientkom, w jakich barwach im do twarzy.
Viral marketing – reklama tak dobra, że staje się memem
Nie ma wątpliwości, że największy potencjał reklamowy ma obecnie internet, zwłaszcza media społecznościowe. To ogromne pole do popisu dla kreatywnych i sposób na darmową reklamę. Nagraj krótki, zabawny filmik (nie dłuższy, niż 60 sekund). Wrzuć go na swoje profile i poproś znajomych o udostępnianie. Jeśli będzie on naprawdę chwytliwy, wkrótce może się okazać, że połowa Polski kojarzy twoją firmę. Niewiele trzeba – przypomnij sobie karierę kilku nagrań, które stały się memami i jeszcze po latach funkcjonują w świadomości społecznej (np. zdenerwowany wojskowy Andrzej). Możesz nawet zainicjować trend, który zrobi światową karierę (tak jak było to w przypadku słynnego Ice Bucket Challenge, zwiększającego świadomość nt. rzadkiej choroby).
Społeczny dowód słuszności – pokaż, kto chwali twoje produkty/usługi
Jak najskuteczniej przekonać klientów, że twój produkt lub usługa są warte uwagi? Najlepiej posłużyć się przykładem kogoś, kto cieszy się autorytetem wśród odbiorców. Może to być influencer lub celebryta, ale w przypadku lokalnej działalności wystarczy osoba znana i lubiana w mieście. Obowiązuje tylko jeden zakaz: nie mieszaj polityki w biznes. Reklamowanie się przy pomocy przedstawiciela jakiejś partii jest ryzykowne. Za kilka lat zwolennicy danego polityka dawno już zapomną, że na swoim profilu polecił on twoją działalność, ale na pewno będą o tym pamiętać jego przeciwnicy.
Event – wejście na rynek z przytupem
Najszybszym sposobem na zaistnienie w świadomości klientów jest publiczne ogłoszenie otwarcia biznesu podczas popularnego wydarzenia. Jest na to kilka sposobów – np. stoisko ze swoimi produktami podczas dni miasta czy baner na trasie cyklicznego maratonu. Jeśli jednak posiadasz specyficzną grupę docelową, pomyśl raczej o evencie, który na pewno ich przyciągnie. Możesz współuczestniczyć w akcji organizowanej przez inny podmiot albo nawet samodzielnie wystąpić z jakąś inicjatywą. Otwierasz winiarnię? Zaproś lokalnych artystów na kameralny koncert jazzowy. Ruszasz z pizzerią? Zorganizuj otwarte pokazy wyrabiania ciasta.
Co jest najważniejsze w promocji? Wcale nie poniesione nakłady, ale dostosowanie jej do grupy docelowej. Żadnego efektu nie przyniesie reklama prasowa, jeśli swoją ofertę kierujesz do pokolenia Z. I odwrotnie: nie pomoże nawet najbardziej błyskotliwa kampania na Tik-Toku, jeśli twoimi klientami są seniorzy. Myśl nieszablonowo, ale nie absurdalnie. Dobierz najlepszą dla ciebie metodę i z satysfakcją obserwuj rosnące grono klientów.