Oryginalne techniki nadruku na kubkach reklamowych - przegląd
O tym, że kubek reklamowy należy do najlepszych gadżetów firmowych, nie trzeba nikogo przekonywać. Jest bardzo przystępny cenowo, umożliwia naniesienie dowolnej grafiki i dodatkowych zdobień, a na dodatek spełnia praktyczną rolę i podczas codziennego użytkowania przypomina obdarowanemu o firmie, od której go dostał. Ostatnie lata to ogromny rozwój branży poligraficznej, owocujący innowacyjnymi technikami nadruku. Którą z nich warto zastosować, aby zaskoczyć klienta i wzbudzić pozytywne skojarzenia z firmą?
Barwienie natryskowe – kolor z efektami
Pierwszym, co zobaczy klient, będzie kolor kubka. Warto się więc postarać, wybierając odpowiednią barwę. Metoda natryskowa pozwala na zastosowanie kilkunastu kolorów podstawowych albo całej palety RAL. Co nas ogranicza? Wyobraźnia, ale też księga znaku – warto, aby kolor gadżetów współgrał z barwami firmowymi.
Natrysk umożliwia pokrycie całego kubka jednolitą, gładką warstwą lakieru, bez żadnych odprysków i niedoskonałości. Kolor jest trwały – taki kubek można bez ryzyka umieścić w zmywarce. Na dodatek mamy do wyboru kilka bardzo ciekawych efektów: kolor neonowy, błysk lub mat, powierzchnia lustrzana lub metaliczna. Każda firma znajdzie coś idealnie odpowiadającego jej stylowi!
Nadruk bezpośredni – świetny efekt w dobrej cenie
Podstawową formą zdobienia kubków reklamowych jest nadruk bezpośredni. Można dzięki niemu oddać logo albo mniej skomplikowaną grafikę (do 6 kolorów rastrowych na jednym kubku).
Nadruk bezpośredni jest opcją łączącą w sobie trzy podstawowe zalety: realizacja zlecenia jest szybka, naniesiony nadruk pozostaje odporny nawet na działanie kilkuset cykli w zmywarce, a ponadto jest przyjazny dla kieszeni. To najtańsza z dostępnych form nadruku, idealna dla firm, które nie dysponują dużymi budżetami, ale chciałyby podarować swoim klientom coś ładnego, co naprawdę im się przyda. Szczególnie warto skorzystać z nadruku bezpośredniego, wybierając gadżety do masowego rozdawania (np. na targach).
Kalkomania – do szczegółowych grafik
Bardziej skomplikowany wzór wymaga zastosowania innej metody nadruku. Najlepiej sprawdzi się kalkomania, dzięki której możliwe jest oddanie szczegółów, z uwagi na wysoką rozdzielczość. Problemu nie będą stanowić nawet reprodukcje obrazów czy fotografie.
To doskonały wybór, jeśli chcesz podarować coś wyjątkowego ważnemu klientowi. Kalkomania nanoszona jest ręcznie i jednorazowo do produkcji trafia mała partia, a zatem można zamówić niewielką ilość kubków. Co ważne, taki nadruk również nie ulegnie uszkodzeniu w zmywarce – nie musimy się zatem obawiać, że wręczony prezent przysporzy komuś problemów.
Nadruk termiczny – dodatkowy efekt
Czasami w komunikacji marketingowej zależy nam przede wszystkim na przyciągnięciu uwagi – zyskanie efektu „wow!”. Czy tak powszechny gadżet, jak kubek reklamowy, ma taką moc? Oczywiście, pod warunkiem, że wybierzemy właściwą technologię nadruku.
Nadruk termiczny powstał właśnie po to, by intrygować i zaskakiwać. Podstawowa grafika (wektorowa, rastrowa, zdjęcie – obojętnie) zostaje przykryta jednolitą, ciemną warstwą termiczną. To ona będzie widoczna na pierwszy rzut oka. Aby zobaczyć właściwą grafikę, do kubka trzeba wlać gorący płyn – na pewien czas powłoka stanie się przezroczysta. Możliwości jest bardzo wiele – od pokrywania lakierem termicznym całej powierzchni kubka, aż po sprytne zasłonięcie wybranych detali, dzięki czemu naczynie staje się rebusem, żartem albo łamigłówką.
Nie tylko nadruk – grawerowanie, piaskowanie
Zdobienie kubka nie musi się ograniczać do nadruku. W wielu przypadkach warto zastosować także metodę polegającą na wyżłobieniu wzoru w ceramice. W zależności od materiału, może to być grawerowanie lub piaskowanie.
Piaskowanie polega na poddaniu wybranych, odsłoniętych części kubka działaniu drobinek, wypuszczanych pod dużym ciśnieniem. Powstały w ten sposób wzór można następnie pokryć lakierem, dla zabezpieczenia i dla zyskania dodatkowego efektu. Grawerowanie laserowe przeznaczone jest natomiast do bardzo precyzyjnych wzorów na szkle, metalu czy silikonie.
Nadruk na kubku reklamowym trzeba dostosować do całej komunikacji wizualnej i marketingowej firmy. Oznacza to poruszanie się w obszarze wyznaczonym przez księgę znaku – z zastosowaniem kilku dopuszczalnych wersji logotypu, takich samych grafik, zdjęć czy haseł, a także kolorów, czcionek i stylistyk. W ten sposób dbamy o ciągłość przekazu, który tym łatwiej trafia do odbiorców i pozostaje w ich pamięci, im bardziej jest spójny.