Od szkicu do gotowego produktu – jak powstaje ceramika reklamowa?

Choć każdego roku w katalogach upominków dla klientów pojawiają się ciekawe nowinki, to jednak ceramika reklamowa (zwłaszcza kubki) ciągle znajdują się w ścisłej czołówce najchętniej kupowanych i wręczanych gadżetów. Ma to proste uzasadnienie – ceramika jest przydatna, może być piękna a dodatkowo oferuje dość duże pole do zadruku. Zmieści się na niej nie tylko logo, ale w razie potrzeby także rozbudowana grafika (łącznie ze zdjęciem w doskonałej rozdzielczości), slogan czy kod QR. Proces produkcji takiego kubka, miski czy filiżanki, jest ściśle uporządkowany. Oto 8 etapów, które są potrzebne, aby ceramiczny gadżet trafił do Twoich rąk.

Etap 1: Ustalenie potrzeb klienta

Pierwszy krok wykonujesz Ty – czyli klient. Musisz przedstawić swoje potrzeby firmie zajmującej się wykonywaniem nadruków na ceramice. Precyzujesz swoje oczekiwania i potrzeby – np. jakiego rodzaju ceramika Cię interesuje, jaki rozmiar i kształt kubka czy filiżanki najbardziej Ci odpowiada, jakie chcesz umieścić na nim wzory, jakie powinno być ich tło i ewentualne uszlachetnienia. Informujesz również, ile sztuk chcesz zamówić. Firma zajmująca się produkcją ceramiki dokona wyceny i oszacuje spodziewany termin wykonania oraz dostarczenia zlecenia.

Etap 2: Przygotowanie wstępnego projektu

W kwestii projektu graficznego na ceramice istnieją dwie opcje: możesz dostarczyć go sam, korzystając z pomocy własnego grafika, który wykonuje taki projekt ściśle trzymając się standardów wykonawcy. Nie musisz jednak mieć w sztabie osoby odpowiadającej za kreacje graficzne – większość firm reklamowych oferuje samodzielne przygotowanie grafiki w oparciu o wytyczne klienta i ewentualnie przesłane przez niego materiały (np. logotyp w wersji wektorowej, zdjęcie, które chcesz umieścić na naczyniu).

Etap 3: Podjęcie decyzji przez klienta

Wstępny projekt (a czasami kilka alternatyw do wyboru) jest prezentowany klientowi. Na tym etapie podejmujesz ostateczną decyzję – która z wersji najbardziej Ci się podoba. Większość wykonawców umożliwia wprowadzenie jednej rundy korekt. Dzięki temu możesz poprawić to, co jeszcze nie jest perfekcyjne na projekcie.

Etap 4: Przygotowanie do produkcji

Zaakceptowany projekt trafia na produkcję. Tutaj wykonywane są specjalne szablony, matryce lub kalki – w zależności od tego, jaką technikę nadruku wybrałeś. Do swojego ważnego zadania przygotowywane są także same naczynia, które podlegają starannemu oczyszczeniu i odtłuszczeniu – aby nadruk trzymał się perfekcyjnie.

Etap 5: Nanoszenie wzoru

Tutaj wszystko zależy od wybranej metody znakowania. W przypadku sitodruku wzór nakładany jest bezpośrednio na kubek, na specjalnej siatce. W technice kalkomanii wzór drukuje się na kalce i przenosi na naczynie. Technika sublimacji polega na naniesieniu wzoru bezpośrednio na ceramikę, w wysokiej temperaturze.

Etap 6: Utrwalanie wzoru

Sposób utrwalania również koresponduje z wybraną techniką nadruku. Ceramika (taka jak kubki, filiżanki, talerze czy miski) jest najpierw wypalana w piecach, w bardzo wysokiej temperaturze, a następnie chłodzona. Jeśli wzór był naniesiony metodą piaskowania, naczynie można pokryć dodatkową, zabezpieczającą warstwą.

Etap 7: Kontrola jakości

Po zakończeniu produkcji, każda partia przechodzi kontrolę jakości. Odpowiedzialni za nią pracownicy sprawdzają zarówno same naczynia (czy nie zostały one uszkodzone, czy nie widać pęknięć, zarysowań, wyszczerbień), jak i nadruk (czy kolory są poprawne, czy nadruk jest wyraźny, bez smug i przekłamań). Jeśli wszystko jest w porządku, naczynia mogą już trafić do klienta. Jeśli natomiast wykryje się braki, część lub całość zamówienia może wymagać ponownego wykonania.

Etap 8: Pakowanie i wysyłka

Ponieważ ceramika jest delikatna, każdy kubek, filiżanka czy talerz pakowane są najpierw osobno, albo przynajmniej separowane od siebie, aby wyeliminować ryzyko uszkodzeń przez obijanie się. Następnie całe zamówienia trafia do opakowania zbiorczego i już może wyruszać w drogę do klienta.

Ostatnim etapem jest odebranie zamówienia przez klienta. Teraz już wszystko jest po Twojej stronie – decydujesz o tym, w jaki sposób dystrybuować gadżety wśród własnych klientów (tych, których już masz i tych potencjalnych). Istnieje oczywiście również ewentualność, że gotowy produkt nie będzie spełniał Twoich oczekiwań – wówczas konieczne jest uruchomienie procedury reklamacyjnej. Warto jednak podkreślić, że zdarza się to bardzo rzadko, o ile obie strony dopilnowały wszystkich 8 wymienionych etapów.