Jak skutecznie promować biznes lokalny?
Specyfika biznesów lokalnych może stanowić zarówno ułatwienie, jak i utrudnienie działalności. Jest łatwiej – bo nie musisz konkurować z firmami z całej Polski i przebijać się z ofertą na poziomie krajowym. Z drugiej strony jest jednak trudniej – bo na niewielkim lokalnym poletku walka o klienta może być znacznie bardziej zażarta. Chcesz mieć pewność, że to właśnie twoja oferta dotrze do potencjalnych zainteresowanych? Sprawdź, jak promować biznes lokalny, aby działania te były skuteczne ale jednocześnie nie generowały zbyt dużych kosztów.
Gadżety reklamowe – niedrogie, estetyczne i użyteczne
Drobne przekupstwo przy prowadzeniu firmy nie jest niczym złym – zwłaszcza jeśli mówimy o czymś tak niewinnym, jak gadżet reklamowy. Gratisy można wręczać klientom z różnych okazji: do pierwszego lub do co n-tego zamówienia, do zamówienia przekraczającego określoną kwotę, a także w trakcie targów, konferencji czy innych akcji promocyjnych. Najważniejszym jest, aby taki gadżet był jednocześnie estetyczny i użyteczny. Szczególnie dobrze sprawdzają się kubki reklamowe, które od wielu lat nie schodzą z topowych pozycji wśród zamawianych i wręczanych gratisów. Rozwijająca się technologia stwarza różne możliwości zdobienia. Co więcej, kubek należy do tańszych gadżetów, zatem nie będzie stanowił zbytniego obciążenia dla budżetu firmy. Alternatywą może być inna ceramika reklamowa – np. filiżanka, szklanka czy kufel.
Uczestnictwo w lokalnych imprezach – zaznajomienie odbiorców z firmą
Jeśli działasz lokalnie – daj się poznać ludziom, którzy mają kupować twoje produkty czy korzystać z twoich usług. Zorientuj się w wydziale promocji miasta i gminy, czy możesz dołączyć jako wystawca do imprezy. Rozłóż swoje stoisko na dniach miasta, na mecie rajdu czy na oficjalnej potańcówce. Wymaga to zainwestowania w infrastrukturę wystawienniczą, taką jak namiot, stolik czy ścianka, ale jest to wydatek jednorazowy, który posłuży przez wiele sezonów.
Reklama w mediach społecznościowych – kampanie skrojone na miarę
Najlepszą stroną lokalnego biznesu jest możliwość zaprojektowania naprawdę tanich a przy tym bardzo efektywnych kampanii. Potrzebne będą w tym celu konta w mediach społecznościowych. Budżet można tutaj ustawić co do złotówki a zasięg reklamy ograniczyć nie tylko do konkretnego miasta, ale nawet dzielnicy. Co więcej, istnieją darmowe narzędzia pozwalające zaprojektować naprawdę ciekawe graficznie reklamy – a zatem wydatki na kampanię mogą być minimalne.
Reklama outdoorowa – kreatywna i skuteczna
Mając biznes lokalny możesz również zainwestować w outdoor. Nie muszą to być od razu bilbordy przy głównej ulicy. Do tematu można podejść o wiele bardziej kreatywnie. Czasami o wiele lepiej sprawdzi się potykacz albo nawet rysunki, wykonane kredą na chodniku. Ciekawym pomysłem są także naklejki na barierkach przy ulicy, która w godzinach szczytu jest zakorkowana, a więc kierowcy z nudów rozglądają się dookoła. Zanim przystąpisz do outdoorowych działań reklamowych na własną rękę, upewnij się tylko, czy w twojej miejscowości są one dozwolone.
Pozycjonowanie strony www – potęga SEO
Nie każdy biznes musi posiadać witrynę internetową – wiele firm pozostaje obecnie tylko przy kontach w mediach społecznościowych. Jeśli jednak masz stronę, zadbaj o jej zawartość. Niezbędne jest sformułowanie treści w taki sposób, aby pojawiały się one w wynikach wyszukiwania. Możesz samodzielnie stworzyć teksty albo poprosić o ich optymalizację specjalistów.
Treści sponsorowane w mediach lokalnych – trafianie do targetu
W każdej miejscowości działają jakieś media lokalne, z których mieszkańcy czerpią informacje przydatne na co dzień. Warto zaistnieć również w takiej gazecie, telewizji, radiu czy portalu internetowym. Lepiej niż reklamy sprawdzą się w tym przypadku treści niosące jakąś wartość – np. poradnik albo wywiad na ciekawy temat, związany z działalnością twojej firmy.
Promowanie biznesu lokalnego należy dostosować nie tylko do jego zasięgu, ale i do specyfiki branży czy konkretnej firmy. To, jakie gadżety reklamowe rozdasz, na jaki typ reklamy się zdecydujesz, w jakich mediach umieścisz swoje materiały sponsorowane czy w których gminnych imprezach weźmiesz udział, zależeć powinno przede wszystkim od tego, kto jest odbiorcą twoich usług. Jeśli działasz w branży dziecięcej, raczej niewiele zyskasz stawiając stoisko na miejskich Dniach Seniora. Jeśli proponujesz usługi edukacyjne dla młodych, odpuść sobie prasę drukowaną. Każdy wydatek dobrze przemyśl, aby później go nie żałować.