Jak dbać o ceramikę, aby zachować jej trwałość?

Co sezon w katalogach z produktami reklamowymi pojawiają się nowości, które mają rzekomo zrewolucjonizować rynek gadżetów i zmienić podejście do gratisów, rozdawanych klientom. Za każdym razem okazuje się jednak, że chwilowe mody przemijają a pewna grupa produktów nie traci popularności od dziesiątek lat. Z pewnością fenomen ten dotyczy kubków reklamowych i szerzej – ceramiki reklamowej. Czy wymaga ona szczególnego traktowania?

Mycie – czy zmywarka to dobry pomysł?

Dziś zmywarka do naczyń to już standard. Może to kwestia wygodnictwa, może po prostu ciągłego braku czasu. Niezależnie od przyczyn, fakt pozostaje faktem i najczęściej jeśli możemy skrócić sobie prace domowe, to korzystamy z tej opcji. W efekcie brudne naczynia zamiast do zlewu, trafiają po prostu do zmywarki. Wobec tego zasadnym jest pytanie, jak takie traktowanie zniesie ceramika reklamowa? Czy nadruk albo kolor nie wyblakną lub całkiem nie znikną pod wpływem specyficznych detergentów, silnego strumienia wody i wysokiej temperatury?

Nie sposób udzielić tutaj jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ poszczególne kubki czy miski mogą zachowywać się zupełnie inaczej. Wszystko zależy od techniki nadruku i zdobienia. W przypadku barwienia natryskowego nie ma żadnego powodu do obaw – kubek świetnie sprosta trudnym warunkom zmywarki. Również wzory nanoszona na ceramikę bezpośrednio są całkowicie bezpieczne.

Z czym zatem trzeba uważać? Techniką bardziej wrażliwą na mycie w zmywarce jest kalkomania. Nadal jednak nadruk wytrzymuje kilkaset cykli mycia, a zatem kubek może być czyszczony w zmywarce nawet przez cały rok, zanim dojdzie do widocznych zmian nadruku. Ostrożnego postępowania wymaga natomiast nadruk termiczny. Naczynia zdobione tą technologią mogą być myte tylko ręcznie.

Mikrofalówka – czy można w niej podgrzewać ceramikę?

Jeszcze bardziej ekstremalne warunki mogą panować we wnętrzu kuchenki mikrofalowej. Pewne potrawy i napoje wymagają tylko krótkiego podgrzewania, ale specjalistyczne mikrofalówki umożliwiają już gotowanie a nawet grillowanie produktów – a proces ten jest dłuższy i wymaga wysokich temperatur. Czy kubek reklamowy jest w stanie to wytrzymać?

W kwestii materiału podstawowego nie musimy się niczego obawiać – w końcu ceramika powstaje metodą wypalania, która wymaga temperatur znacznie wyższych, niż jesteśmy w stanie osiągnąć nawet w najmocniejszej mikrofalówce. Większość nadruków również utrwala się w temperaturach kilkuset stopni Celsjusza, a więc nie trzeba się martwić, że zostaną one zniszczone.

Na co zatem trzeba uważać? Na ceramikę ręcznie zdobioną, czyli zawierającą np. dekory z kryształków. Mogą być one wykonane z plastiku, który ulegnie stopieniu. Sam klej też nie zawsze jest odporny na wysokie temperatury. Pod żadnym pozorem nie możemy wkładać do zmywarki kubków blaszanych z grawerem – doprowadzi to do niebezpiecznego i gwałtownego iskrzenia.

Przechowywanie – czy ceramika wymaga specjalnych zabiegów?

Jeśli już zależy nam na tym, aby znajdujące się w naszym posiadaniu kubki i inne naczynia reklamowe służyły nam jak najdłużej, to dobrze jest zadbać także o ich prawidłowe przechowywanie – zwłaszcza że nie wymaga to praktycznie żadnego wysiłku.

Większość uszkodzeń mechanicznych, które skutkują wyszczerbieniem, pęknięciem czy rozbiciem kubka, następuje podczas wyjmowania naczyń z półki i ich odkładania na miejsce. Nie warto zatem upychać naczyń na siłę. Jeśli szafka pęka w szwach a my nadal zbieramy kubki, lepiej pomyśleć o zapakowaniu części w kartony i odłożeniu do momentu, gdy będą potrzebne, albo o obdarowaniu znajomych czy potrzebujących. Tymczasem we wnętrzu szafki każde naczynie powinno mieć własne miejsce, ze swobodnym dostępem. Kubki czy miski mogą być składowane w stosie pod warunkiem, że zadbamy o ich odpowiednią separację – choćby przy pomocy papierowego ręcznika.

Ceramika reklamowa to świetny pomysł na prezent dla klienta właśnie dlatego, że nie wymaga zaawansowanych zabiegów. Większość naczyń można podgrzewać w mikrofali i myć w zmywarce, a one i tak przetrwają wiele lat. Z tego samego powodu warto logowane kubki, talerze czy miski zamówić do firmowej kuchni czy pokoju socjalnego, do użytku pracowników oraz gości. W przypadku gdy decydujemy się na unikatową, mniej trwałą metodę zadruku czy zdobienia, powinniśmy natomiast poinformować o tym klienta, np. przy pomocy niewielkiej instrukcji mycia dołączonej do kubka. W ten sposób uniknie on rozczarowania, gdy intrygujący kubek z nadrukiem termicznym straci swoje właściwości na skutek mycia w zmywarce.