Co się dzieje z niechcianymi kubkami reklamowymi?

Co się dzieje z niechcianymi kubkami reklamowymi?

Kubki z nadrukami należą bezsprzecznie do najbardziej lubianych przez klientów gadżetów reklamowych. Udowadniają to nie tylko liczne badania, ale także wieloletnia praktyka marketerów. Jednak doświadczenie pokazuje, że kubki reklamowe mogą być nie trafionym upominkiem. Czy jednak na pewno oznacza to stratę pieniędzy i brak perspektyw na przyszłe zyski?

Przekazywanie gadżetów reklamowych innym

Zły dobór grupy docelowej, błędna identyfikacja potrzeb indywidualnych klientów lub powielanie pomysłów konkurencji to przykłady sytuacji, w których wręczany upominek reklamowy może okazać się prezentem nietrafionym. Jednak wcale nie oznacza to, że budżet marketingowy został bezpowrotnie zmarnowany, a cel kampanii nie zostanie osiągnięty. Warto bowiem wiedzieć co klienci robią z niepotrzebnymi lub niechcianymi kubkami reklamowymi.Okazuje się, że znakomita większość klientów wcale nie wyrzuca otrzymanych upominków. Badania przeprowadzone w wielu krajach dowodzą niezbicie, że niechciane gadżety reklamowe są najczęściej przekazywane rodzinie lub znajomym. Postępuje tak dwie trzecie Brytyjczyków i Amerykanów oraz ponad połowa Francuzów i Niemców. Co ciekawe przekazywanie kubków reklamowych jest praktyką popularną wśród klientów we wszystkich grupach wiekowych. Postępują tak zarówno konsumenci z grupy 55+ jak i osoby przed trzydziestym rokiem życia.Oczywiście część kubków z nadrukiem ląduje w koszu lub w dalekich zakamarkach szuflad. Jednak badania pokazują, że dzieje się tak zaledwie w kilkunastu procentach przypadków. Najrzadziej upominków reklamowy pozbywają się Brytyjczycy. Na kolejnych miejscach znajdują się Kanadyjczycy i Amerykanie. W Europie wskaźnik wyrzucanych gadżetów jest tylko nieco wyższy i nieznacznie przekracza 20 procent (np. we Francji wynosi 21, w Hiszpanii - 22, a w Niemczech 24 procent).

Co to oznacza dla marketerów?

Co te wyniki oznaczają dla osób odpowiedzialnych za przygotowanie kampanii z wykorzystaniem gadżetów reklamowych? Na ich podstawie można wysnuć co najmniej dwa ciekawe wnioski. Najważniejszy jest taki, że nawet niechciane kubki reklamowe są wyrzucane niezwykle rzadko. Zatem trudno mówić o poważnych stratach i “paleniu” budżetu marketingowego.Drugi wniosek dotyczy grupy docelowej. Okazuje się bowiem, że nawet nieodpowiednie dobranie grupy docelowej nie oznacza porażki akcji promocyjnej. Ze względu na fakt przekazywania grupa docelowa niemalże automatycznie ulega transformacji. A kubki z nadrukiem trafiają do osób, które z nich korzystają.