Krótka historia… kubka

Krótka historia… kubka

Kubek jest w zasadzie tak powszechnym produktem, że raczej mało kto zastanawia się nad jego historią. To, co nas głównie interesuje, jest jego wygląd i użyteczność. Nadruk na kubku nie może być nachalny i musi trafiać w nasz gust, a w przypadku kubków reklamowych mają one spełniać określone zadanie i być nośnikiem przekazu marketingowego. Ponieważ jednak ceramika reklamowa jest naszą pasją, postanowiliśmy przybliżyć historię kubków, ich ewolucję oraz rolę w komunikacji marketingowej.

Dawno, dawno temu, w czasach kamienia łupanego…

Historia nie tylko kubków, ale i całego garncarstwa, sięga czasów daleko przed naszą erą. Prehistorycznie ludzie wykonywali naczynia z gliny, aby przechowywać w nich pożywienie i ułatwiać sobie jego spożywanie. Archeolodzy przekazują, że pierwsze naczynia powstawały w 10000 r.p.n.e. Różniły się od siebie kształtem, wielkością i metodą wykonania. Wraz z kolejnymi etapami ewolucji człowieka, postępowi ulegały także naczynia kuchenne. Zmieniał się ich zakres zastosowania i stopień zaawansowania produkcji, m.in. poprzez wynalezienie koła garncarskiego.

 

Z biegiem lat, choć asortyment naczyń kuchennych nie był powszechnie dostępny, to zapotrzebowanie na niego rosło. Przełom nastąpił jednak dopiero w XIX wieku naszej ery, kiedy produkcja nie tylko typowych naczyń, ale też ceramiki, rozpoczęła się na większą skalę. Spadły ceny produkcji, a co za tym idzie samych wyrobów i pojawił się trend na urozmaicanie wyglądu naczyń. Twórcy zaczęli patentować swoje wzornictwo, a producenci techniki wytwarzania. Choć niewątpliwie okres ten był momentem przełomowym dla branży ceramicznej, to na stałe zagościła ona wiek później, kiedy produkty stały się powszechnie dostępne dla niemal każdego, a produkcję i dystrybucję można było określić masową.

 

Kubki w komunikacji marketingowej

 

Kolejnym przełomowym etapem dla ceramiki okazał się rozwój marketingu. Choć początkowo jego kształt znacząco różnił się od marketingu, jaki znamy dziś, to cel miał zawsze jeden – znalezienie nabywców dla produkowanych wyrobów lub świadczonych usług. Pierwszy raz użyto tego terminu po zakończeniu II Wojny Światowej, w latach 50-tych XX wieku.

 

Co ciekawe jednak, marketing bezpośredni datowany jest na okres XVIII wieku. Wtedy bowiem pojawiły się pierwsze programy lojalnościowe. Polegały na wręczaniu klientom sklepów gadżetów reklamowych w postaci miedzianych żetonów, uprawniających do odbierania darmowych produktów podczas kolejnych zakupów. W kolejnych okresach pojawiły się kupony lojalnościowe. Uzbieranie odpowiedniej liczby dawało możliwość otrzymania zniżek, darmowych produktów lub prezentów.

 

Nie trzeba szczegółowo opisywać procesu ewolucji, aby dojść do obecnego kształtu marketingu. Wraz z postępem technologicznym większość firm zastąpiła kupony i znaczki kartami lojalnościowymi i innymi formami zbierania punktów przy pomocy rozwiązań IT. Niemniej idea pozostała ta sama. Lojalność klientów mogą budować nawet najdrobniejsze upominki takie, jak kubki z nadrukiem ciekawej sentencji, a nawet kubki z logo naszej firmy, umieszczonym w dobrze przemyślanym miejscu.

Przewiń do góry